Memurubru – Besseggen – Veslefjellet (1743 moh) – Gjendeosen

Besseggen er en av de mest populære turene i Norge, og du går sjelden alene på denne turen. Besseggen ligger ved Gjende i Vågå kommune. Turen starter fra Gjendeosen, og adkomst er fra vegen over Valdresflya. Ta av ca. ved Maurvangen, og kjør mot Gjendeosen og Gjendesheim.

Turen kan enten gås fra Gjendeosen til Memurubru, eller slik som turen er beskrevet her, fra Memurubru til Gjendeosen. Parkering kan enten skje ved siden av kaia på Gjendeosen, eller på parkeringsplass ca. 2 km før Gjendeosen. Vi starter med å følge Gjendebåtene fra Gjendeosen, og avgangstidene finner du her: http://www.gjende.no/.

Båten bruker ca. 20 minutter fra Gjendeosen til Memurubru, og koster i 2014 kr. 120,- for voksen, og kr. 60,- for barn.

Turen starter fra kaia og går en bred gruslagt veg opp mot Memurubru Turisthytte. Og passerer turisthytten på venstre side.

Grusvegen går rundt og på oversiden av turisthytta, før den svinger brått mot venstre (skilt i krysset av grusvegen). En går så ca. 50 meter til en kommer bort til et gjerde, hvor stien begynne opp langs.

Stien snor seg oppover småskogen og er veldig lett og følge. En vinner høgde rimelig fort, selv om ikke stien går stupbratt oppover.

Over småskogen fortsetter stien og sno seg rimelig rett frem et godt stykke, før den begynner å dreie skrått oppover mot høgre. Det er lagt mange heller som små trappetrinn oppover, for at stien skal tåle all den slitasjen som blir med mange turgåere. Hold dere til stien, slik at vegetasjonen ikke tar så stor skade.

IMG_3461 (1)

Etter at stien har svingt på skrått oppover mot venstre, flater den mer og mer ut. Stien går over til og bli en blanding av småstein og jord, men mest småstein.

Stien begynner nå å gå småkupert bortover til en har steget ca. 500 høgdemeter. En ser nå Besshøe (2258 moh) på skrå foran seg, og dette fjellet skal vi etter hvert passere like under.

Stien er tydelig hele vegen, og veksler mellom jord, småstein og berg. Stien er tydelig T-merket av DNT, og i tillegg så er det små varder omtrent hele tiden.

En vil nå ha en fjellrekke til venstre for seg med en bre i midten. Dette er Surtningssuetoppene (høgste topp 2368 moh).

Like ved foten av Besshøe går stien over til venstre for en liten kolle, men hver oppmerksom på at når en kommer over kollen så deler stien seg. Her skal en gå ned til høgre like bak kollen.

IMG_3475 (1)

En skal nå passere et lite fjellvann på høgre siden, og ned til utløpet av dette lille vannet. Nå går stien slakt oppover et godt stykke, før den svinger skrått bortover mot høgre, og svinger til slutt over til høgre for kollen en ser på den andre siden av dalen.

IMG_3480 (1)

Over denne kollen kommer en til et fjellvann som er litt større enn det vi nettopp har passert, dette vannet heter Bjørnbøltjønne. Her går stien på eggen til høgre for vannet, og runder helt nede i utoset av vannet.

Ser en til høgre over Gjende når en går langs eggen, ser en et fantastisk flott vann med flere innløp. Et lite kunstverk i naturen. Dette vannet er Øvre Leirungen, til venstre er Besseggen sin lille bror, Knutshøe (1517 moh) og til høgre ligger Bukkehåmåren (1910 moh).

Fra enden av vannet går stien slakt oppover mot høgre, før den svinger bortover og passerer rett i underkant av kollen helt til høgre på bildet under.

IMG_3491 (1)

Under hammeren går stien helt opp under, og det blir litt små klivring ned fra svaberg. Det er bare et kort stykke, og stien er ikke utsatt. Nedstigningen ser en på bildet under, bildet er tatt etter at en har passert for lettere å vise nedstigningen.

IMG_3495 (1)

Etter denne passasjen går stien over en liten kolle, før stien går nedover mot Bandet og Bessvannet.

Når en passerer bandet (kollen til høgre på bildet over til høgre), går stien bratt ned mot Bessvannet men stien er ikke utsatt.

Nå starter selve turen opp Besseggen, den går fra Bessvannet som ligger på 1373 moh og opp til høgste punktet 1638 moh. Her er det bratt opp første halvdel av egga, men her er egga bred og god. Men en treng ikke begynne klivringen på denne delen.

Like før den bratteste og smale delen av Besseggen starter, flater det litt ut.

Herfra går det rimelig bratt opp, og ett punkt er litt utsatt. På bildet under har jeg prøvd å merke av det punktet på eggen som er utsatt, da en må runde rundt en liten hammer. Det er godt med tak for hendene, og det er lett å få fotfeste, men her må en være forsiktig.

IMG_3507 (1)

Fra dette punktet og opp er det lett klivring, og stien går midt på eggen. Oppe på eggen er det bare å snu seg å nyte utsikten, og se utsikten over området du nå har passert. Dette er et fantastisk skue.

Frå toppen av Besseggen (1638 moh) går det slakt nedover, før oppstigningen mot høgste punktet på turen starter.

Terrenget har nå gått over til å være et rent månelandskap med stein over alt. Og la deg ikke lure av at du ser små varder på små høgdepunkt, for topp-punktet ligger lenger bak enn det ser ut til.

Først når du ser denne varden har du nådd det høyeste punktet, 1743 moh.

Første delen av nedstigningen går først slakt nedover, før det stiger litt igjen, for så å flate ut igjen.

Stien går så nedover mot et populært utsiktspunkt, hvor en ser utover Valdresflya og ned mot Gjende og slutten for turen Gjendeosen.

Stien går nå litt brattere nedover mot siste delen ned mot Gjendeosen. Turen fra toppen og ned mot der stien «stuper» ned mot Gjendeosen er svært langdryg, og går på småstein som kan være ubehagelig å gå på.

Stien blir nå brattere og brattere, og høgdemeterene forsvinner steg for steg.

Stien svinger seg nedover bratta, og følger småhyller nedover.

Like før en skal passere under en bratt hammer, så blir stien bredere. I enden av dette bildet, må en klivre ned et lite parti. Her henger det en kjetting som kan være grei å holde seg i når en firer seg ned.

Stien langs berghyllen går omtrent som bildet under. For å vise partiet som skal passeres best mulig, har jeg tatt bildet nedenfra og vist med røde linjer omtrent hvordan en kommer seg forbi.

IMG_3549 (1)

Stien blir etterhvert slakere og går rundt en kolle. Et gjerde er satt opp for at noen har gått en snarveg som kan være svært utsatt. Følg stien til en kvar tid nedover her, da slitasjen på terrenget kan skade vegetasjonen. Når en kommer lenger ned vil det også stå skilt langs stien som oppfordrer om dette.

Siste delen ned mot Gjendeosen og Gjendesheim er lett å gå, selv om nedstigningen kan ta bra på bena.

Turen er ca 13 km lang og det beregnes mellom 5 og 7 timer, men dette er alt etter form og hvor mange pauser en tar. Bortsett fra det utsatte punktet opp selve Besseggen, så er dette en grei tur og gå. Men en går en del høgdemeter opp og ned, så kan være krevende. Vær obs på at været kan skifte fort i fjellet, så ta med klær for dårlig vær. Anbefaler også godt skotøy, da underlaget enkelte steder ikke er det beste.

Legger til slutt med noen utsiktsbilder fra turen, og bruk god tid opp og nyt utsikten, for den er fantastisk på hele turen.

Ved Gjendeosen

IMG_3432 IMG_3440

På veg opp fra Memurubru

IMG_3458 IMG_3459

Oppe på første høgdepunkt

IMG_3467 IMG_3468

Utsikt fra eggen mellom Bandet og Besseggen

Fra toppen av varden på Veslefjellet, fra øst rundt mot nord

IMG_3520 IMG_3521 IMG_3522 IMG_3523 IMG_3524 IMG_3525 IMG_3526 IMG_3527 IMG_3528 IMG_3529 IMG_3530 IMG_3531

Fra utsiktspunktet på veg ned fra Veslefjellet

IMG_3536 IMG_3537 IMG_3538 IMG_3539

Høgdeprofil

God tur!

Om Ministurer

Turer i skog og mark, tind og på vatn, sommar som vinter. Turer i skog, mark og til fjells er ein beskrivelse av rutene jeg har valgt, på vatn i kajakk er det opplevelsen som blir beskrevet.
Dette innlegget ble publisert i Fjelltur. Bokmerk permalenken.