Skei – Skeikampen (1124moh) – Avlundkampen (1117moh) – Prestkampen (1244moh)

Utgangspunktet for denne turen er fra Skei i Gausdal. Kjør Rv254 gjennom Gausdal, eller ta av E6 ved Tretten og kjør mot Gausdal. Ta så av på FV337 mot Skei. Kjør da til du møter dette skiltet (etter ca 8 km), og følg grusvegen oppover.

Kjør til du kommer til vegen som går til Torsdalen, og parker på gressplenen på høgre side av vegen mellom campingen og golfbanen. Turen starter oppover Torsdalsvegen.

Følg vegen ca 300 meter til en kommer under skiheisen, ta av til venstre opp over skibakken. Det er gruslagt veg hele vegen til toppen, og en ser grusvegen gå rundt kanten til vestre for første stolpe over heisstasjonen.

Den siste kneiken en ser på bildet over er ganske bratt, men når en runder kanten der so blir det litt flatere stigning.

Turen går rundt den siste svingen, og svinger så opp mot topp-punktet på Skeikampen. Og passerer på baksiden av heisstasjonen.

Stien fortsetter forbi toppstasjonen og går godt innafor den stupbratte fjellsiden mot Torsdalen, og en kommer til høgste punktet på Skeikampen 1124 moh hvor der er en åpen hytte en kan søke ly i dersom det er dårlig vær.

Etter en rask stopp, fortsetter turen forbi hytten. Stien er bred og tydlig og går kupert langs den bratte kanten mot Torsdalen.

Etter ca 200 meter bort gjennom platået er det satt opp en benk, som en kan ta matrasten på en slik finværsdag. Som en ser på terrenget er det veldig kupert, men det er ingen bratte ned- eller oppoverbakker bortover.

Stien slynger seg langs kanten, og svinger mot venstre mot en heismast som en so vidt ser på den nest høgste toppen helt til venstre på bildet. Avlundkampen er den «rødeste» toppen midt på bildet, og Prestkampen er den mørke toppen til høgre.

Stien fortsetter rett til høgre for stolpen og går slakt nedover siden, før den svinger ned på flaten og går mot et stikryss.

Stien fortsetter rett frem når en kommer til stikrysset, og går like til venstre for den lille dammen omtrent midt på bildet. En kan se stien sno seg gjennom terrenget og opp mot Avlundkampen. Stien som kommer opp fra høgre er Peer Gynt-stien, og den tar da av i den retningen vi går.

Stien er klar og tydlig og toppen en ser rett frem er Avlundkampen. Stien passerer like til høgre for toppen, og en må ta av stien på kanten og gå ca 50 meter til venstre for å komme opp på den.

På kanten ved siden av Avlundkampen går det bratt ned, men stien går slakt nedover på skrå i fjellsiden.

Går en turen sent på høsten etter at det har vært kulde i fjellet, bør en være veldig forsiktig ned her. Stien passerer et punkt med svaberg, som det legger seg is omtrent over hele linjen. Bildet er tatt fra nedsiden.

Etter dette svaberget svinger stien ut på flaten, og etter ca 100 meter kommer stien til en kryssende sti. Her skal vi ta av til høgre å gå nedover retning Torsdalen.

En må krysse noen små bekker, og etter den andre bekken kommer det en bred sti/veg kryssende på tvers. Stien vi følger fortsetter fortsatt rett frem.

Ett lite stykke etter denne bekken deler stien seg i to, og en litt mindre sti går på skrått oppver til venstre. Det er denne stien vi nå skal gå opp mot Prestkampen.

Stien opper er godt synlig og lett å følge. Den går oppover på jord/leiregrunn og kan være veldig sleip og skitten. Stien snor seg oppover gjennom småskog og kratt.

På bildet under ser en mesteparten av siste etappe mot toppen. Stien går der en ser folk helt opp til første fremspring. Stien går her til høgre for det, svinger inn på fremspringet og svinger seg så til høgre igjen for å runde neste fremspring.

På dette fremspringet krysser stien rundt på kanten til venstre, og svinger så opp til høgre mot topp platået.

Her går det slakt oppver, før det flater ut siste meterene inn mot varden på toppen.

Utsikten fra toppen her helt fantastisk. En har Valdres i vest, Jotunheimen i Nordvest, Rondane i nord og nordøst, Venabygdsfjellet i nord, Østerdalen i øst, Hafjell i sørøst og Gausdalen i sør.

For å komme tilbake til bilen har en flere valgmuligheter. En kan enten gå stien ned i Torsdalen og følge sti der tilbake til Skei, en kan gå samme veg tilbake, eller en kan ta turen som jeg tok tilbake ved å følge sti på vestsiden av Skeikampplatået. En går da tilbake til stikrysset hvor en kom ned fra Avlundkampen og fortsette på stien rett vestover. En går da langs traseen som blir trakket som skiløype om vinteren, den gule brede stien. Etter 2-300 meter langs denne går det av en sti til venstre som vi følger, en har nå Avlundkampen bak og til venstre for seg.

Stien går her slakt bortover og over en kant før den går slakt nedover nesten parallelt med skiløypa, etter en stund kommer skiløypen inn på stien og en følger da denne. Her er det veldig gjørmete og vått og gå, så det kan være veldig lurt å ha skikkelig fottøy på seg. Joggesko eller andre lave sko som ikke er vanntette er ikke å anbefale.

Når en begynner å nærme seg utgangspunktet passerer en flere skitrekk hvor stien går på tvers av bakken. Like før en av skibakkene går det av en sti til venstre, vegen som vi har gått går slakt ned til høgre mot heisstasjonen. Her går vi stien som går av.

Herfra fortsetter en på stien et godt stykke, stien er veldig bløt og gjørmete. Så deler stien seg igjen, og velger stien som går rett frem.

Tredje gangen stien deler seg, tar en ned til høgre. Da kommer en ned på en bilveg som går tilbake til skibakken en gikk opp. En kan enten gå ned første traseen som ender like ovenfor øverste delen av golfbanen og campingen, eller en kan følge bilvegen til en kommer bort til vegen en følgde opp til Skeikampen, og gå ned samme vegen.

Utsiktsbilder fra turen:

Øvste del av golfbana tatt frå skibakken

Mot Gausdal og Lillehammer fra Skeikampen

Mot Fåvangfjella fra Skeikampen

Hafjell fra Skeikampen

Sjøsætervatnet fra Skeikampen

Bånasæterkampen med Torsdalsvatnet i forgrunnen

Mot Jotunheimen fra Prestkampen

Tatt rett nordover fra Prestkampen (Viss nåkken veit ka fjell det er, så blir jeg takknemmlig)

Mot Rondane fra Prestkampen

Skeikampen sett fra oppstigningen til Prestkampen

Hafjell godt innzooma fra Prestkampen

Østover fra Prestkampen

Hele runden tar i underkant av 5 timer med rolig tempo, eller med innlagte pauser. Dersom en kun ønsker å gå på Prestkampen, kan en kjøre bomvegen til Torsdalen og parkere ved Gamledalen, dette er en fin tur for unger også.

GOD TUR!

Om Ministurer

Turer i skog og mark, tind og på vatn, sommar som vinter. Turer i skog, mark og til fjells er ein beskrivelse av rutene jeg har valgt, på vatn i kajakk er det opplevelsen som blir beskrevet.
Dette innlegget ble publisert i Fjelltur. Bokmerk permalenken.